Setelah 8 Bulan Berlalu

4.14.2010 9:54 AM by MoFis
Setelah sekian lama tidak menghiraukan laman ini, rasa terpanggil pula untuk terus menulis disini. Tetapi mugkin dalan keadaan yang berbeza kerana laman maya ini sepatutnya saya jadikan medan untuk berkongsi pandangan dan apa yang saya lalui sepanjang hidup ini dan bukannya menulis perkara-perkara yang tidak meningkatkan iman kita.

Cepatnya masa berlalu. Muhammad Al Fateh sudah pun hampir mencecah umur 6 bulan. Pelbagai perkara yang berlaku dalam hidup kita yang pastinya terdapat tarbiyah Allah di dalamnya. Suka, duka, gembira sedih, senang atau pun susah; semuanya ada terdapat dalam kalendar ketetapan Allah. Pokok pangkalnya cuma bagaimana kita mengambil ia sebagai batu-batu hikmah sepanjang perjalanan kita pulang kepada Allah.

Kehidupan yang kita lalui pastinya telah memberi kita peluang untuk meningkatkan diri. Kita belajar satu persatu daripada setiap peristiwa hingga kita menjadi orang yang lebih baik dari sehari ke sehari. Rasulullah pernah bersabda tentang tiga golongan manusia yang pastinya kita pernah terdengar atau membacanya.
- Orang yang beruntung adalah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam
- Orang yang sia-sia adalah orang hari ini sama sahaja seperti semalam
- Orang yang celaka adalah orang yang hari ini lebih buruk daripada semalam

Sudah pastinya kita ingin menjadi orang yang beruntung setiap hari. Namun jangan kita lupa bahawa kita ini hanya insan biasa. Ada saja ketikanya kita menjadi orang yang sia-sia dan tak kurang pula kita menjadi orang yang celaka. Tetapi, itu semua adalah lumrah kehidupan. Kita tak terlepas daripada melakukan kesalahan, terjerumus dalam desakan syaitan dan hawa nafsu. Namun, itu semua adalah tarbiyah daripada Allah. Di situ juga letaknya doa dan pengampunan. Ingatlah pesanan junjungan kita. Setiap anak Adam itu berdosa, dan sebaik-baik orang yang berdosa itu adalah mereka yang bertaubat.

Dari itu, marilah kita bersama mencari mutiara-mutiara sepanjang perjalanan hidup ini untuk menjadi bekalan pulang ke negeri abadi. Orang mukmin akan merasakan setiap yang berlaku dalam hidupnya adalah baik. Apabila mendapat kesenangan ia bersyukur. Apabila mendapat kesusahan ia sabar dan ia yakin bahawa akan ada kebaikan yang Allah akan berikan. Wallahu alam

0 Response to "Setelah 8 Bulan Berlalu"

Post a Comment

What is your opinion about this post? Please leave your comment below.....