Muqaddimah aka Pemula kata

5.21.2009 12:02 PM by MoFis
Allah menjadikan alam ini buat seluruh umat manusia memikirkan akan kekuasaanNya.

Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah". Lalu jadilah ia. (Al-Baqarah,2:117)

Hanya orang-orang yang menggunakan aqal fikiran mereka yang dapat menghayati serta mengkagumi ayat-ayat Allah yang telah terbukti sekian lama.

Dan orang-orang yang tidak mengetahui berkata: "Mengapa Allah tidak (langsung) berbicara dengan kami atau datang tanda-tanda kekuasaan-Nya kepada kami?" Demikian pula orang-orang yang sebelum mereka telah mengatakan seperti ucapan mereka itu; hati mereka serupa. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kekuasaan Kami kepada kaum yang yakin. (Al-Baqarah,2:118)

Pelbagai nikmat yang Allah telah berikan kepada diri ini. Cuma kita yang tidak sedar atau tidak mahu memikirkannya. Sebesar nikmat adalah nikmat Iman & Islam.

Tetapi....adakah kita telah bersyukur dengan segala nikmat ini?



Andai kita angkuh & tidak mahu tunduk akan kekuasaanNya, pada bumi mana lagi kita hendak berpijak selain bumi yang diciptaNya? Rezeki mana yang kita hendak makan selain yang diberikanNya? Udara mana yang kita hendak sedut untuk bernafas selain yang telah dikurniakanNya?



Ingatlah cabaran Allah

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (Al-Waqiah,55:13)

Dari itu....mari kita kembali pada Allah yang Maha Menciptakan




0 Response to "Muqaddimah aka Pemula kata"

Post a Comment

What is your opinion about this post? Please leave your comment below.....