Space & I

6.19.2009 11:24 AM by MoFis


First time tengok blog ni mesti orang tertanya-tanya. "Kenapa lah ada perkataan space kat blog ni? Tajuk blog pulak Voice From Mars."

Sebagai hamba, kita tak sepatutnya terlepas daripada memikirkan tentang kejadian alam ini dan Penciptanya. Semakin kita meneroka alam yang luas ini, semakin kerdil rasa diri ini berbanding luasnya hamparan dunia yang Allah sajikan.

Sejak kecil, saya bercita-cita untuk berada jauh di angkasa raya untuk melihat sebesar mana alam yang Allah jadikan ini. Sehingga ada yang bertanya saya ketika saya memilih untuk menceburi bidang berkaitan sains angkasa; "Kenapa pilih bidang yang tak ada kerja tu? Dah keluar nanti nak kerja apa? Kalau masuk course ni boleh jadi angkasawan la nanti?" Tu la antara soalan yang saya terima. Saya layan je semua soalan tu dengan jawapan yang saya rasa sesuai utk si penanya masa tu. Namun, saya ada jawapan saya sendiri.


Saya tak tahu kenapa saya minat sangat dengan angkasa lepas. Wlaupun kita tahu kat luar sana tu hanya hitam, gelap, tapi bagi saya ia cukup menarik & memberi saya peluang untuk memikirkan kekuasaan Allah. Masa buat degree dulu, saya belajar tentang Satelit, Roket, Launcher, dan banyak lagi ciptaan-ciptaan manusia untuk menrokai alam.

Tapi, tiap kali nampak gadjet baru yang manusia cipta, makin jelas kekuasaan Allah yang tak boleh kita sangkal lagi.

Saya nak bawa satu contoh ketika saya buat degree dulu. Pastinya para pembaca pernah dengar mengenai "Hubble Space Telescope". Hah...? Tak tau...? tak pe, tak pe. Kalau nak tau klik sini



Hubble telescope (yang dalam gambar tu) adalah telescope gergasi yang dipasangkan alatan setelit padanya. Sebelum projek ni dilancarkan, manusia mencerap segala yang ada di langit dari bumi. Disebabkan telescope yang ada tak cukup berkuasa & ditambah pula dengan gangguan atmosfera, maka manusia mencipta telescope ini. Dengan adanya telescope ni, maka semakin banyak makhluk kejadian yang Allah cipta dapat dilihat.

Apa yang nak saya ceritakan di sini bukanlah telescope tu, tapi bagaimana saya merasa kekerdilan manusia ini dengan penemuan-penemuan yang baru saja kita temui yang Allah telah cipta ratusan ribu tahun dahulu. Bukan setakat tu saja, malah saintis mengatakan terlalu banyak lagi kejadian alam yang tak dapat manusia teroka lagi kerana kelemahan alat yang dicipta.

Saya menjadi terpaku dengan kata-kata itu. Langkah besarnya kekuasaan Allah denga apa yang diciptakan. Tidak ada yang dapat kita bandingkan denganNya yang maha Tinggi maha Kuasa. Benarlah firman Allah:

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering) -nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; Sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.
(Al- Baqarah: 165).

Tidak ada ungkapan yang lebih agung dapat kita ucapkan selain mengaku bahawa Tiada tuhan layak disembah melainkan Allah yang maha Agung & maha Kuasa.

Oleh itu,wahai saudaraku semua, mari kita sama-sama memperhatikan alam ciptaan Allah untuk kita insafi bersama siapa diri kita & apakah nilai kita disisi Allah kalau kita tidak beriman padaNya.

Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, mengapa kamu ingkari ayat-ayat Allah, padahal Allah Maha menyaksikan apa yang kamu kerjakan?" (Ali- Imran: 98 )

WalLahualam

p/s: Ada satu buku karangan John Gray menceritakan perbezaan antara lelaki & perempuan. digambarkan bahawa lelaki & perempuan tu datang dari 2 planet yang berbeza. Man Are From Mars, Women Are From Venus. Sekadar analogi.

1 Response to "Space & I"

  1. Ummu Salamah Says:

    Alhamdulillah and subhanaLlah... it's true.. All that Allah has created, in the vast sky and on the the earth.. are all signs of His Greatness..

    "..And to Allah belongs the dominion of the heavens and the earth,and Allah has power over all things..Verily! In the creation of the heavens and the earth, and in the alternation of night and day, there are indeed signs for men of understantding..Those who remember Allah standing, sitting and lying down on their sides, and think deeply about the creation of the heavens and the earth, (saying): 'Our Lord! You have not created (all) this without purpose, glory to You! Give us salvation from the torment of the Fire'.."
    (Ali-Imran: 189-191)

    Let us all think and ponder His creations.. so that we can be closer to Him.. May Allah choose us to be His understanding slaves...

Post a Comment

What is your opinion about this post? Please leave your comment below.....